Goede informatie teksten schrijven

6 februari 2018

Posted in ICT en Techniek

Het belang van een goede tekst neemt de komende jaren alleen maar toe. Uit onderzoek is gebleken dat mensen steeds minder tijd nemen om iets te lezen, dus is het zaak om een lastig onderwerp in zo min mogelijk woorden over te brengen. De boodschap moet compact zijn, maar de essentie van de stof moet duidelijk zijn. Dat is een hele uitdaging! Wanneer je veel weet van je onderwerp, is het moeilijk of informatie te rangschikken, of stukken tekst simpelweg te verwijderen. Wil jij goede informatie teksten schrijven? Stel jezelf dan drie vragen:

  • Wat is de kern van de boodschap?
  • Wat is mijn doelgroep?
  • Wat wil ik zelf over dit ontwerp weten?

Goede informatie teksten schrijven begint met een kernboodschap. Welke rol gaat jouw tekst vervullen? Daarin zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt de basis van een thema overbrengen, of dieper op een deelonderwerp induiken. In beide gevallen is het van belang dat je niet te specifiek bent, of te veel moeilijke woorden gebruikt. Wanneer je de basis van een onderwerp probeert te bespreken, moet dat ook voor een leek te begrijpen zijn. Probeer met name vakjargon te vermijden. Een lezer wil een tekst graag begrijpen, maar blijft niet eindeloos plakken. Wanneer de tekst te lastig is, verdwijnt je tekst op de stapel. Kortom: breng je boodschap helder en duidelijk over en schat de lezer niet te hoog in. Alleen dan kun je goede informatie teksten schrijven. Zorg verder dat je niet te ver afdwaalt van het hoofdonderwerp. De lezer leest jouw tekst om iets specifieks te leren, niet om algemene kennis op te doen. Pas dus op met anekdotes of dwalingen. Anekdotes kunnen een tekst verrijken, maar moeten dan wel de moeite waard zijn. Je kunt alleen degelijke informatie teksten schrijven wanneer je vasthoudt aan het vooraf gekozen onderwerp.

Informatie teksten schrijven: denk aan de doelgroep

Wil jij goede informatie teksten schrijven? Denk dan aan je doelgroep. Wie gaat de tekst lezen en hoe kun je de aandacht van die groep vasthouden? Kijk bijvoorbeeld eens naar het specifieke vakgebied. Zijn daar interessante ontwikkelingen gaande waar je op kunt inspelen? Mogelijk is er een conferentie of publicatie waar je op kunt inhaken, of kun je een anekdote verzinnen die van toepassing is op die specifieke sector. Door je tekst te richten op een specifieke doelgroep, weet je zeker dat deze aanslaat en gelezen zal worden. Soms vallen andere lezers daardoor buiten de boot, maar niet getreurd: wanneer je besluit meer informatie teksten te schrijven, staan zij bovenaan de lijst! Een laatste tip: houd altijd in gedachte wat je zelf wilt weten over het onderwerp. Heb je een zin geschreven waar je zelf niet in gelooft, dan kun je die het beste schrappen. Dat kost eerst veel tijd, omdat je veel tijd in de tekst hebt gestoken. Het is moeilijk goed in te schatten waar je eigen werk het zwakst is. Na verloop van tijd ga je echter inzien welke stukken echt iets bijdragen en welke stukken slechts opvulling zijn. Kortom: goede informatie teksten schrijven begint bij het vaststellen van de doelgroep en een juiste focus op de belangrijkste informatie.

Hulp bij het schrijven

Is dit de eerste keer dat je een tekst gaat schrijven en kun je wel wat hulp gebruiken? Surf dan naar taallent.nl. Daar vind je meer informatie over het schrijven van een professionele tekst en kun je bovendien hulp inschakelen. Een vakkundig schrijver kijkt jouw tekst na, of helpt je met het herschrijven. Klik snel op bovenstaande link en neem meteen contact op! Zo leer jij binnen korte tijd professionele informatie teksten schrijven.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn